ישנה נקודה נוספת שבולטת בפרסומי דעת אמת שעדיין לא טיפלתי בה במאמר הקודם. הנקודה הזאת נוגעת ללב ליבה של דרך ההלכה. ההלכה באופן עקרוני, איננה מתייחסת אך ורק למעשים כללים, אלא יורדת לפרטי פרטים. למשל, יש מצוה להניח תפילין. אבל אם אדם הניח תפילין בדחילו ורחימו כשבפרשיות התפילין הייתה חסרה אות אחת, הוא לא קיים את המצווה, גם אם הוא עשה אותה עם כוונות ויחודים עד לב השמים. מצד שני אם אדם יניח תפילין בלי שום כוונות ורגשות קודש, אם התפילין היו כשרות והכל נעשה כדת וכדין, אז הוא קיים את המצווה. אמנם זה לא המצב האידיאלי, והמצב האידיאלי הוא קיום המצוה מתוך לב ורגש ולא בצורה קפואה ומאובנת, אבל למרות זאת הוא יצא ידי חובתו, בעוד הראשון לא עשה ולא כלום.משום שמעשי המצוות נכללו בצורה של חוקים מוחלטים ומוגדרים. היסוד הזה הוא היסוד המרכזי שעליו בנויה ההלכה כולה. התורה איננה פלוקלור של הוי יהודי, ואינה ספר מתכונים של המטבח היהודי. התורה היא ספר חוקים, וכל
»להמשך